برگزاری دهمین سمینار تخصصی فیزیوتراپی ستون فقرات کشور روز دوم دی ماه در تهران

ایسکانیوز: دهمین سمینار تخصصی فیزیوتراپی ستون فقرات با شرکت گسترده فیزیوتراپیست ها و علاقه مندان به رشته های علوم پزشکی در روز دوم دی ماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران برگزار می شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، به نقل از دبیرخانه دهمین سمینار تخصصی فیزیوتراپی ستون فقرات ایران، از نکات بارز این دوره نسبت به دوره های گذشته حضور پرشور فیزیوتراپیست ها و دانشجویان فیزیوتراپی از سراسر کشور است که خواهان اجرایی شدن مصوبه "دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT)" است.
دکتر نورالدین‌ کریمی دبیر دهمین سمینار ستون فقرات گفت: این سمینار با حضور فیزیوتراپ‌ها و متخصصان طب‌فیزیکی، توان‌بخشی، ارتوپدی، روماتولوژی، جراحی اعصاب، بیومکانیک، ارتوپدی فنی، کار درمانی، علوم ورزشی و تربیت بدنی و متخصص ماساژ و مهندسی پزشکی برگزار می شود.
وی هم چنین افزود: از موضوعات دیگری که در این سمینار بدان می پردازیم، می توان به ارزیابی مشکلات مجموعه ستون فقرات و لگن، الکتروتراپی، لیزر، مغناطیس درمانی، روش‌های نوین درمان دستی، ماساژ، وسایل کمکی و اصلاحی و حمایت‌کننده ‌ستون‌فقرات اشاره کرد.
در 22 اردیبهشت ماه جاری طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) در شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت به تصویب رسید، اما با گذشت 7 ماه از زمان تصویب آن هنوز اقدام عملی در این راستای پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) برداشته نشده است.اجرای طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (DPT) نه تنها باعث ارتقای سطح علمی و حرفه ای دانش آموختگان این رشته می شود، بلکه به خدمت رسانی هر چه بهتر و بیشتر همگام با استانداردهای جهانی به بیماران و دردمندان است که این خود گام مهمی در راه ارتقای نظام سلامت در سطح کشور تلقی می شود.
نهمین دوره این سمینار روز 4 دی ماه سال 1387 در همین دانشگاه برگزار شده بود.
برای اطلاعات بیشتر می توانید با نشانی دبیرخانه سمینار تماس بگیرید:
مکان برگزاری: تهران- اوین- بلوار دانشجو- خیابان کودکیار - دانشگاه علوم بهزیستى و توانبخشى
نشانى دبیرخانه: تهران- خیابان ولیعصر- بالاتر از میدان منیریه- مرکز جامع توانبخشى- پزشکى اخوان، تلفکس: 66408284، پست الکترونیکی: scis@uswr.ac.ir ./01

بعد از برنا نیوز دانشجویان فیزیوتراپی منتظر حرکت رسانه های دیگر هستند

 

قدرت دانشجویان و دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی

 

 
دانشجویان رشته فیزیوتراپی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با ارسال نامه‌ سرگشاده‌ای به وزیر بهداشت خواستار راه اندازی هرچه سریع‌تر مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در دانشگاه‌های کشور شدند.

بسمه تعالی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

سرکارخانم دکتر وحید دستجردی

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید چندی است طرح ارتقای علمی رشته فیزیوتراپی به سطح دکترای حرفه ای از سوی تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به وزارت بهداشت ودرمان ارسال گردیده و با مساعدت و همراهی وزیر سابق بهداشت ، جناب آقای دکتر باقری لنکرانی ، در شورای عالی برنامه ریزی وزارت در تاریخ 22/2/88 به تصویب رسیده است .با این حال پس از گذشت چند ماه از تصویب طرح مذکور شاهد پیشرفت محسوسی در روند راه اندازی این دوره نبوده ایم .که به نظر می رسد این تاخیر ناشی از اعمال نفوذ افرادی است که منافع شخصی خود را بر ارتقا نظام سلامت و بهداشت جامعه ارجح می دانند این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به این نتیجه رسیده اند که با سرمایه گذاری روی روشهای درمانی کم هزینه و کم خطر و کمک به هر چه عملی تر شدن این روشهای درمانی در وهله اول و بستر سازی فرهنگی نسبت به آنها در جامعه در وهله دوم ، هزینه های درمانی را کاهش و سطح سلامت جامعه را افزایش دهند به همین علت فیزیوتراپی به عنوان یکی از مهمترین شاخه های درمانی توانبخشی ، در مدتی طولانی با پیشرفتهای زیادی همراه بوده و بدنه علمی آن چند برابر افزایش یافته است و کشورهای زیادی برای آموزش بهتر و کاملتر دانش فیزیوتراپی این رشته را مستقیما به مقطع دکترای حرفه ای ارتقا داده اند ، با این حال در ایران سال‌هاست که فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی تدریس می شود با توجه به پیشرفت‌های شگرف
با توجه به پیشرفت‌های شگرف علمی و آموزشی در رشته فیزیوتراپی خصوصا جنبه ای جدید درمانی و درمان های دستی و تشخیص ضایعات عملکردی بیماران به نظر می رسد که مقطع لیسانس به هیچ وجه بستر مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی و بالینی فزاینده فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی نبوده و نیاز به ارتقا سطح پایه آموزشی فیزیوتراپی به مقع دکترای حرفه ای کاملا احساس می شود.

علمی و آموزشی در رشته فیزیوتراپی خصوصا جنبه ای جدید درمانی و درمان های دستی و تشخیص ضایعات عملکردی بیماران به نظر می رسد که مقطع لیسانس به هیچ وجه بستر مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی و بالینی فزاینده فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی نبوده و نیاز به ارتقا سطح پایه آموزشی فیزیوتراپی به مقع دکترای حرفه ای کاملا احساس می شود.

سرکار خانم دکتر وحید دستجردی !

شما بهتر از هرکسی می‌دانید در 20 سال آینده در ادامه فرایند صنعتی شدن جامعه و با گسترش روز افزون آمار سالمندان و بیماریهای مرتبط با آن روبه رو خواهیم شد و اگر از امروز سیستم بهداشت و درمان خود را برای این مساله آماده نکنیم ، مطمئنا در آینده با بحران بزرگی مواجه خواهیم شد که نظام درمانی فعلی پاسخگوی آن نخواهد بود .

بنابراین باید از هم اکنون با توسعه رشته های توانبخشی که متاسفانه در حال حاضر به هیچ وجه از جایگاه مناسبی در نظام سلامت کشور برخوردار نیستند و توجهی که شایسته آنهاست به این رشته ها نمی شود خود را آماده کنیم .بر اساس استانداردهای جهانی خصوصا دورنمای انجمن فیزیوتراپی آمریکا تا سال 2020 ارائه خدمات فیزیوتراپی صرفا توسط فیزیوتراپیستهایی انجام خواهد شد که دارای مدرک دکترای حرفه ای هستند . علاوه بر کشورهای پیشرفته در کشورهای منطقه نیز مانند هند و پاکستان شاهد راه اندازی دوره های دکترای حرفه ای در سنوات اخیر بوده ایم.

جالب است بدانید پاکستان در حال حاضر در 5 مرکز آموزش عالی دوره دکترای حرفه ای تدریس می‌شود این در حالی است که پاکستان حتی در یکی از دپارتمانهای خود فارغ التحصیل دوره phd فیزیوتراپی را ندارد .

کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و ترکیه نیز در شرف راه اندازی دوره دکترای حرفه ای هستند . در شرایط کنونی بسیار از فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی که سرمایه های این مملکت هستند جهت کسب مدرک دکترای حرفه ای به کشورهای مختلف می روند که بسیاری از آنها باز نمی گردند .

انجمن و بورد فیزیوتراپی و همچنین سازمان نظام پزشکی کشور نیز از حامیان اصلی اجرایی این مسئله هستند. با توجه به استدلال های فوق و در راستای خدمتگزاری بیشتر به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارتقا نظام سلامت و سرویس دهی هر چه مطلوب تر به آحاد جامعه ما دانشجویان رشته فیزیوتراپی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور صمیمیانه از شما در خواست می نماییم که با توجه به در نظر گرفتن شرایط و امکانات کشور و ضمن توجه بیشتر به لزوم راه اندازی مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در دانشگاهها دستورات لازم را در جهت راه اندازی هرچه سریعتر این مقطع در دانشگاههای کشور اسلامیان مبذول نمایید.

با سپاس و آرزوی توفیق

دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاههای سراسر کشور

رونوشت: ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد

رونوشت : ریاست محتر م شورای عالی نظام پزشکی جناب آقای دکتر صدر

رونوشت : معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت جناب آقای دکتر حقیقی

رونوشت: ریاست محترم انجمن فیزیوتراپی جناب آقای دکتر ابراهیمی

 

http://www.bornanews.com/vdcb.ab5urhbf8iupr.html

شبكه خبري برنا

دکتر یا طبیب ، مسئله این است !

 

دکتر یا طبیب ، مسئله این است !

 

متاسفانه در کشور ما کلمه دکتر معادل طبیب بکار برده میشود در صورتی که معنی حقیقی این کلمه بسیار وسیع تر از طبیب میباشد . از نظر تقسیم بندی جهانی ، درجه دکترا به دو دسته دکترای حرفه ای و PhD تقسیم میگردد . کسانی که دارای PhD هستند صاحب بالاترین درجه مطالعاتی و یا پژوهشی در حوزه مورد نظر هستند و هدف از تربیت آنان تامين نيروهاي متخصص دانشگاهي است در صورتیکه مدرک دکترای حرفه ای نشاندهنده صلاحیت و مهارت یک فرد برای اشتغال در یک حرفه بخصوص میباشد . در کشور ما تا قبل از تصویب دکترای حرفه ای فیزیو تراپی (DPT) ، فقط سه نوع مدرک دکترای حرفه ای وجود داشت : داروسازی ، دندانپزشکی و پزشکی . بله تعجب نکنید ، پزشکان عمومی دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی (MD) هستند و این به آن معنی است که ایشان همانقدر دکتر هستند که یک فرد دارای دکترای حرفه ای فیزیو تراپی و اين موضوع سبب مخالفت بعضی از آقایان MD با ایجاد دوره (DPT)  در ایران میباشد . البته سلطه MD ها فقط مختص ایران نبوده و در همه جای دنیا پزشکان فقط خود را لایق عنوان دکتری میدانند و بس . ولی این سلطه کم کم در حال از بین رفتن است و مقاطع دکترای حرفه ای در رشته های مختلف ، به سرعت در حال ایجاد و رشد میباشند .
 

موافقت اصولي وزارت بهداشت با ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي

 
موافقت اصولي وزارت بهداشت با ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي
وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي با اعلام موافقت خود با ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي گفت: هم اکنون تمام زمينه ها براي ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي فراهم شده و اين وزارتخانه موافقت اصولي خود را با اين طرح اعلام کرده است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، دکتر "کامران باقري لنکراني" روز سه شنبه در افتتاحيه بيستمين کنگره انجمن فيزيوتراپي ايران با اعلام اين خبر افزود: در طرح ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي بايد تلاش کرد، وظيفه محوري و تبيين جايگاه آن در نظام سلامت ، مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: برخي از رشته هاي تحصيلات تکميلي ، بدون در نظر گرفتن وظيفه محوري و تعريف وظايف، ارايه مي شود و همين امر باعث مي شود سطوح مختلف آن رشته ها، تفاوت چنداني با هم نداشته باشند.
وي افزود: براي اينکه چنين مشکلي در طرح دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي ايجاد نشود، بايد با ديدگاه وظيفه محوري به اين طرح نگاه شود و وظايف تعريف شده اي براي آن ايجاد شود.
لنکراني با بيان اينکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي، با کليت ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي موافق است گفت: نکته مهم در اين خصوص اين است که با همکاري متخصصان رشته فيزيوتراپي و همکاري انجمن فيزيوتراپي ، با مستند سازي قوي در اين زمينه و استفاده از تجربيات ساير کشورها، مي توان جايگاه اين رشته را در نظام سلامت کشور به خوبي تبيين کرد.
هم اکنون در رشته فيزيوتراپي در مقاطع کارشناسي ، کارشناسي ارشد و دکترا پذيرش دانشجو صورت مي پذيرد و با ايجاد دکتراي حرفه اي رشته فيزيوتراپي ، امکان پذيرش دانشجو در دوره دکتراي پيوسته فراهم خواهد شد.
لنکراني همچنين در خصوص بحث آموزش مداوم در همه رشته هاي گروه پزشکي گفت: حدود دو سال است که بحث آموزش مداوم در تمام بخش هاي پزشکي و از جمله رشته فيزيوتراپي جدي گرفته شده است.
وي اضافه کرد: در حال حاضر در رشته فيزيوتراپي سالانه 300 دانشجو پذيرش مي شود، ضمن اينکه تعداد زيادي نيز دانش آموختگان قديمي اين رشته هستند که براي آنکه اطلاعات و مهارتهاي آنها به روز شود، به آموزش هاي مداوم نياز دارند.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي يادآور شد: به طور کلي با توجه به اهميتي که رشته فيزيوتراپي در بخش هاي پيشگيري، درمان ، بازتواني و توان بخشي دارد، متخصصان اين رشته مخاطبين جدي تري هستند که بايد برنامه هاي آموزش مداوم در مورد آنها اجرا شود و اين کار با همکاري وزارت بهداشت و انجمن فيزيوتراپي بايد دنبال شود.
وي با اشاره به آمادگي کامل وزارت بهداشت براي برگزاري اين دوره هاي بازآموزي، خاطر نشان کرد: اين دوره ها نبايد صرفا به صورت ارايه سخنراني و مقاله برگزار شود، بلکه تقويت مهارت هاي متخصصان اين رشته مي بايد مورد توجه قرار گيرد.
لنکراني تاکيد کرد: در کنار آموزش روشهاي جديد در دوره هاي بازآموزي، نبايد از ميراث طب سنتي کشور غافل شويم، ضمن اينکه موضوع پژوهش و تاکيد بر تحقيق نيز در دوره هاي آموزش مداوم مورد توجه قرار گيرد.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي با اشاره به قدمت و پيشينه تاريخي رشته فيزيوتراپي گفت: اين علم به دليل سنخيت و تشابهي که با سرشت و طبيعت انسان دارد از زمان هاي قديم با تاکيد بر حرکت بدني و بدون مداخله هيچ داروي شيميايي در پيشگيري و درمان مورد توجه قرار گرفته است.
وي يادآور شد : با توجه به اپيدمي شدن سالمندي در دنيا و بروز بيماري هاي مزمن در کل کشورها، توجه به اين رشته بيشتر شده است و گفته مي شود که ظرفيت پذيرش اين رشته در سراسر جهان مطابق با نيازهاي موجود نيست و نيازمند توجه بيشتر است.
لنکراني تصريح کرد: فيزيوتراپي به عنوان يک رشته موثر در درمان ، پيشگيري، بازتواني و ناتواني بيماران، برخلاف گذشته به عنوان يک رشته لوکس و تجملي مطرح نيست و به عنوان موثرترين خدمت مورد مطالبه عمومي محسوب مي شود.
وي با اشاره به اينکه نگاه صرفا آکادميکي به اين رشته نتايج خوبي به دنبال نخواهد داشت، گفت: نه تنها در اين رشته بلکه در تمام رشته هاي دانشگاهي ، توسعه آموزش عالي بايد به صورت وظيفه محور باشد.
لنکراني يادآور شد: نقش فيزيوتراپيست ها صرفا در بازتواني ها و توانبخشي نيست بلکه در سطوح پيشگيري، درمان و بازتواني وظايف تعريف شده اي دارند که علاوه بر اين، در سطح چهارمي که ارتقاي سلامت است نيز مي توانند خدمات درماني ارايه دهند.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي با اشاره به نقش همه گيري بيماري فلج اطفال در گذشته در رشد فيزيوتراپي اظهار داشت: در شرايط کنوني نيز احتياجات ويژه اي متناسب با زمان وجود دارد که اين رشته بايد قابليت پاسخگويي را داشته باشد و براي اين امر مهم تحصيلات تکميلي وظيفه محور در رشته فيزيوتراپي از اولويت برخوردار است.
بيستمين کنگره فيزيوتراپي ايران امروز (سه شنبه) با حضور وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي گشايش يافت و تا 24 ارديبهشت ماه به کار خود ادامه مي دهد.